Methoden om je voor te bereiden op de bevalling

Spotlight
Methoden om je voor te bereiden op de bevalling
Tips

Het spreekt voor zich dat jullie beiden nu vol ongeduld uitkijken naar de geboorte van jullie kindje.
Voorbereidingscursussen kunnen jullie helpen om samen ten volle en in de best mogelijke omstandigheden dit bijzonder moment te beleven.
Er bestaan verschillende voorbereidingsmethoden, aan jou/jullie om de methode te kiezen die het beste bij jou/jullie past. De eerste lessen beginnen rond de 5de maand, maar vergeet je zeker niet op voorhand in te schrijven!

De zogenaamd ‘klassieke’ voorbereiding

Deze richt zich op 4 gebieden: informatie, ontspanning, zachte gymnastiek en ademhaling.
Je partner is hierbij aanwezig en plukt net zoals jij de vruchten hiervan. De vroedvrouw of kinesist zal hem/haar onder andere nuttige handelingen aanleren om een aantal van jouw kleine ongemakken kan verlichten.
De ontspanningsoefeningen zijn ook goed voor je partner, die zo beter leert om te gaan met sterke emoties.
Aan het einde van deze voorbereiding vormen jullie een echt team dat klaar is voor de grote dag.

Haptonomie

Deze methode biedt de mogelijkheid om ruim voor de geboorte op tedere en liefdevolle wijze in contact te treden met jullie baby.
Je zal het geluk ervaren een emotionele band tussen jou, je partner en je kindje tot stand te brengen door het kleintje te laten weten dat het verwacht wordt.

Hoe gebeurt dit?

Door een reeks zachte aanrakingen van en lichte bewegingen over de buik van mama communiceren jullie met de baby. Hij zal overigens graag met jullie meedoen en reageren op de signalen die jij en je partner hem sturen.
Start hiermee zodra je de eerste bewegingen van je baby voelt of zelfs iets eerder.
Een sessie duurt gemiddeld 45 minuten en de prijs vraag je best rechtstreeks aan de haptonoom.

Prenatale yoga

Deze yoga is gebaseerd op de harmonie tussen lichaam en geest. Yogatechnieken zullen je in staat stellen je bewust te worden van het ‘hier en nu’ maar zullen ook een deel van je pijn verlichten.
Een aantal voordelen van yoga: verbetering van de bloedcirculatie, controle van de ademhaling, ontspanning, vermindering van stress en versteviging van het lichaam.

Kortom, deze yogasessies zullen je helpen rustiger worden!!
Mits toestemming van je arts mag je hier vanaf de eerste weken zwangerschap al mee starten. Hoe vroeger je hiermee begint, hoe beter voorbereid je zal zijn!

Prenatale zang

Geen microfoons of een menigte in trance bij deze voorbereiding, en je partner is ook welkom. Het is een andere techniek waarmee je partner je kan ondersteunen tijdens de bevalling.
Op technisch vlak leert je ‘coach’ je verschillende zeer specifieke geluiden aan in functie van volgende situaties: ademhaling, pijn, communicatie met je baby.

Hypnose

Deze methode is goed voor jou én voor je baby, die reageert op de gewaarwordingen van zijn moeder. Ook hypnose helpt om de kleine kwaaltjes van je zwangerschap te verlichten.
Het doel is om een positieve invloed te hebben op je innerlijke gevoelens ten aanzien van je zwangerschap door het verminderen van angsten of negatieve gevoelens. Het is helemaal niet de bedoeling om je geest te domineren. Integendeel, je vergroot de kennis van je lichaam dankzij een bewustzijnstoestand die op volledig natuurlijke wijze gewijzigd wordt.

Aarzel niet om de workshop “Mama’s pijn in de verloskamer verlichten met massage” te gaan ontdekken.


In hetzelfde thema

Tips
Verzorging van de navelstreng

Verzorging van de navelstreng

Tips
Je baby veilig in bad

Je baby veilig in bad

Tips
Ouder worden: een ingrijpende gebeurtenis!

Ouder worden: een ingrijpende gebeurtenis!